Zmiana języka

e-mail: loturek@wp.pl

Top Panel

20171019 103947

Systematycznie od kilku miesięcy w Echu Turku ukazują się relacje uczniów Liceum dotyczące pracy nad imponującym swoim rozmachem projektem „Życiorysy lokalne”. Pracowicie gromadzimy materiały do poszczególnych biografii, odwiedzając kolejne miejsca i spotykając się z kolejnymi ludźmi. Tym razem celem „badawczej wyprawy” był Konin.

W dniu 19.10.2017 r. grupa uczniów I LO w Turku pracująca nad projektem dotyczącym biografii lokalnych wraz z opiekunkami : A.Mękarską, K.Szczepanik i M.Maciaszek  udała się na wycieczkę do Konina. Pierwszym punktem wyjazdu była wizyta w  konińskim oddziale Archiwum Państwowego. Kierownik oddziału, mgr Piotr Rybczyński, przybliżył nam sposób funkcjonowania archiwum. Dowiedzieliśmy się, jakich informacji można poszukiwać w archiwum, w jaki sposób je zdobywać na podstawie dostępnych tu źródeł i jak wykorzystywać zasoby zgromadzonych tu dokumentów. Mieliśmy również okazję zobaczyć kilka starych ksiąg wieczystych i aktów stanu cywilnego z Turku, będących zbiorem wiedzy o przeszłości.

Druga część naszego wyjazdu do Konina to zwiedzanie Muzeum Okręgowego w Gosławicach.

Składa się ono z kilku obiektów. Zwiedziliśmy  szlachecki dwór wzniesiony na początku XIX wieku. Piękny, murowany, piętrowy budynek posiadający od frontu ganek wsparty na drewnianych słupach, zobrazował nam realia życia w tamtym okresie. Nie jest to jednak obiekt oryginalny, bowiem pierwotnie dwór stał nieco dalej, w znajdującym się pod Kołem Ruszkowie. Jednak w roku 1960 jego stan był tak zły, że zdecydowano się go rozebrać. Dokonano inwentaryzacji i odtworzono go w roku 1988 na terenie Muzeum w Gosławicach.

Obejrzeliśmy zamek wzniesiony w XV wieku. W międzymurzu oglądać można różne przedmioty zwiezione z okolic, jak np. macewy z cmentarza żydowskiego w Turku czy kule armatnie z zamku w Kole. Obecnie ulokowane jest tam muzeum, gdzie prezentowane są takie wystawy jak ekspozycje biżuterii, malarstwa, fotografii, a także dzieje miasta i regionu oraz – co dla nas szczególnie ciekawe -  judaica.

Głównym celem wizyty było jednak  obejrzenie prac Henryka Glicensteina - rzeźbiarza, malarza i grafika żydowskiego pochodzenia ( wywodzącego się z Turku), który jest jedną z postaci, jakie zostały uwzględnione w naszym projekcie. Niezwykłe jednak było to, że dzieł Glicensteina nie oglądaliśmy na tradycyjnej muzealnej wystawie, ale zostały one specjalnie dla nas wydobyte z magazynu i umieszczone w sali, do której nie trafiają goście zwiedzający Muzeum. W dziwnym pomieszczeniu przypominającym   składowisko rupieci czekało na nas 40 prac Glicensteina! Zajęcia też były dość niezwykłe. Każdy z nas miał za zadanie wybrać jedno z dzieł i je opisać zgodnie ze schematem „Karty katalogu muzealiów”. Dzięki temu mogliśmy poczuć się jak prawdziwi pracownicy muzeum. I z bliska przyjrzeć się dziełom Mistrza.

Wiemy z pewnych źródeł, że na początku przyszłego roku będziemy mogli oglądać Glicensteina w Muzeum w Turku.

Karolina Bielecka, kl.IIc ( I LO w Turku)

Kontakt

I Liceum Ogólnokształcące
im. Tadeusza Kościuszki

62-700 Turek ul.Kościuszki 4
tel. 63-278-46-95
fax. 63-278-46-90

e-mail: loturek@wp.pl

Osiągnięcia

tarczakolor malaKarol Pawlak, klasa 3F, Laureat XLIV Olimpiady Historycznej, opiekun: Paweł Żebrowski

tarczakolor mala

Wojciech Jakub Wilczyński, klasa 3B, Finalista XXXVI Okręgowej Olimpiady Języka Łacińskiego, opiekun: Ewa Patrzykąt

Szymon Klimek, klasa 2A, Finalista XI edycji Ogólnopolskiej Olimpiady Przedmiotowej, opiekun: Barbara Żebrowska

Karolina Darul, klasa 1B, Finalistka XXVIII Olimpiady Teologii Katolickiej, opiekun: Agnieszka Łapka

tarczakolor mala

Weronika Osicka, klasa 1C, Finalistka XXVIII Olimpiady Teologii Katolickiej, opiekun: Agnieszka Łapka