'

Ostatni dzień przed świętami wielkanocnymi do monotonnych z pewnością nie należał. To właśnie 12 kwietnia 2017r klasy Ib i IIb (obie o profilu polonistyczno-dziennikarskim) wraz z opiekunami – panią Anną Mękarską, panią Alicją Pokrywiecką i panem Łukaszem Kotem kolejny raz odwiedziły Wydział Pedagogiczno - Artystyczny UAM w Kaliszu, by móc wziąć udział w dwóch półtoragodzinnych wykładach.

Jako pierwszy pan dr hab. Michał Jarnecki zabrał nas w multimedialną podróż po krajach, które zwiedził (w wielu przypadkach niejednokrotnie). Dzięki prezentacji i niesamowitej opowieści profesora mogliśmy wyobraźnią przenieść się w niezwykłe miejsca. Odwiedziliśmy m.in. Sudan – afrykańskie państwo, w którym znajduje się najwięcej piramid na świecie, czy wyspy Galapagos, gdzie Karol Darwin odkrył znaną wszystkim teorię ewolucji. Egipt szczególnie zainteresował Świątynią Ramzesa II w Abu Simbel, poświęconą bogom słońca Amonowi-Re i Re-Horachte oraz bogu sztuki i rzemiosł Ptahowi. W Rio De Janeiro zobaczyliśmy piękną plażę Copa Cabana, a w Australii „Dwunastu Apostołów” - grupę naturalnie powstałych kolumn z wapienia stojących w morzu. Dowiedzieliśmy się, że Wyspa Wielkanocna w Chile jest wyspą najdalej położoną od naszego kraju, a na Seszelach możemy napotkać ogromne żółwie. Wybraliśmy się również do Australii – Krainy Kangurów, Kambodży, Rumunii, Islandii, Wietnamu, Etiopii, Indii, Izraela, na wyspę Kuba czy Madagaskar. Wszakże to nie wszystkie miejsca, do których przenieśliśmy się podczas wykładów, rozpisywać by się można o nich na kilka stron. Niesamowity jest fakt, że pan Michał Jarnecki odwiedził już 151 państw i wciąż planuje następne podróże!

Drugi wykład poprowadziła pani dr Gabriela Dziamska-Lenart – dotyczył on frazeologizmów w języku polskim. Wspólnie odgadywaliśmy znane (lub mniej) frazeologizmy, mogąc wykazać się znajomością związków frazeologicznych. Pani Dziamska-Lenart pokazała nam rozmaite modyfikacje frazeologiczne, zapożyczenia wewnętrzne np. z polszczyzny potocznej, języka młodzieży i języka sportowców, np. rzut na taśmę, grzać ławę. Mówiliśmy o frazeologizmach młodzieżowych (choć ku zdziwieniu większości nie znaliśmy), np. leje się surówka, czaszka dymi, mieć zwarcie w inkubatorze czy przyjść do kogoś na Janusza. Pani przytoczyła również przykłady frazeologizmów z okresu PRL i Polski po 89r. pokazując wpływ polityki na frazeologizmy, takie jak „Nie chcem, ale muszem”, „By Polska rosła w siłę, a ludziom żyło się dostatniej”, czy słynne „Polak potrafi”. Nie obyło się bez tzw. „skrzydlatych słów” z filmów np. „ Nie wiem, nie znam sie, nie orientuję się, zarobiony jestem!” (film „Brunet wieczorową pora”). Poznaliśmy nowe przysłowia tj. „Robota nie Gołota – nie ucieknie”, „Kobiety są jak Media Markt – nie dla idiotów”, przysłowia w formie skrótowców, czy rozmaite peryfrazy..

Wykłady w Kaliszu jak  zawsze z sukcesem zastąpiły nam jeden dzień zajęć w murach naszego Liceum.  Nie tylko poszerzyliśmy naszą wiedzę językową, lecz także mogliśmy pobudzić wyobraźnię i poczuć się jak prawdziwi podróżnicy czy znawcy frazeologizmów. Dzień ten z pewnością zalicza się do udanych – z niecierpliwością czekamy na następny wyjazd do Wydziału Pedagogiczno - Artystycznego UAM w Kaliszu!

Julia Maciejewska

( klasa polonistyczno – dziennikarska I LO w Turku)

2019 srebrne liceum perspektywy

fax. 63-278-46-90

e-mail: loturek@wp.pl

Osiągnięcia

tarczakolor malaPiotr Wojtkowiak, tytuł Finalisty - Laureata w wieloetapowej, XII Ogólnopolskiej Olimpiadzie Przedmiotowej im. mjr. Marka Gajewskiego
,,LOSY ŻOŁNIERZA I DZIEJE ORĘŻA POLSKIEGO W LATACH 1921- 1956. OD TRAKTATU RYSKIEGO DO ŻOŁNIERZY NIEZŁOMNYCH’’, opiekun Pani Sylwia Smolińska

tarczakolor mala

Jakub Banasiak, tytuł Finalisty XIII Ogólnopolskiej Olimpiadzie Przedmiotowej im. mjr. Marka Gajewskiego ,,LOSY ŻOŁNIERZA I DZIEJE ORĘŻA POLSKIEGO W LATACH 1887- 1922. O Niepodległość i granice Rzeczypospolitej’’, opiekun Pani Iwona Felisiak-Klecha

Piotr Wojciński, tytuł Finalisty V Ogólnopolskiej Olimpiady Wiedzy o Społeczeństwie, opiekun Pan Paweł Żebrowski

Piotr Wojciński, tytuł Finalisty 61. Olimpiady Wiedzy o Polsce i Świecie Współczesnym, opiekun Pan Paweł Żebrowski