Zmiana języka

e-mail: loturek@wp.pl

Top Panel
    '

,,Szlakiem Powstania Wielkopolskiego w 100 rocznice wybuchu'' - projekt edukacyjny

Powstanie Wielkopolskie to niezwykle ważne wydarzenie w dziejach naszego państwa,
z lat 1918-1919. Polacy domagali się wtedy powrotu ziem polskich zaboru pruskiego do Rzeczypospolitej, w celu umacniania swojej niepodległości. Dlatego  my jako Wielkopolanie tym bardziej jesteśmy dumni z tak przełomowego wydarzenia.
Aby pogłębić informacje o historii powstania, a także móc odwiedzić miejsca związane z tym wydarzeniem, w dniu 25 października pod opieką Iwony Felisiak-Klechy i Agnieszki Rychlik,  pojechaliśmy na wycieczkę do Poznania.
Wycieczka była możliwa dzieki udziałowi w  projekcie: “Jak uczcić 100 rocznicę wybuchu Powstania Wielkopolskiego?”, którego pomysłodawcą był Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego.
 Choć powstały korek na autostradzie (mogłoby się zdawać dłuższy niż Wielki Mur Chiński) próbował nam przeszkodzić w dotarciu do celu na czas, cierpliwie przebrnęliśmy przez trasę z Turku do Poznania. Nasz przewodnik -Pani Maja Rausz- mająca na głowie jako znak rozpoznawczy czapkę trolejbusisty (to pamiątka po dziadku - niegdyś kierowcy trolejbusa) za pierwszy punkt wycieczki obrała Pomnik Powstańców Wielkopolskich.    Po przedstawieniu historii tego miejsca przez Panią przewodnik, zapaleniu zniczy i wykonaniu pamiątkowej fotografii wybraliśmy się w podróż niezwykłym tramwajem. Pojazd ten oznaczony był cyfrą “0”, pochodził z lat 50., a w jego środku panował niesamowity klimat - całe wnętrze wykonane było z drewna, każdy z nas czuł się jakby właśnie został przeniesiony w tamte czasy.
Przemierzając Poznań w koszulkach z logo Powstania Wielkopolskiego, które zaprojektowali, na potrzeby projektu nasi koledzy Piotr Kubiak i Monika Chełminiak, dotarliśmy do Placu Wolności. To właśnie tu, po wybuchu powstania żołnierze wielkopolscy oraz ich dowódca - generał Józef Dowbor-Muśnicki złożyli uroczystą przysięgę. Dodatkowo dzięki Pani Mai mogliśmy obejrzeć autentyczne zdjęcia, które przedstawiały omawiane  wydarzenie. Było to niezwykłe doświadczenie, móc stanąć w tym samym miejscu, w którym powstańcy obiecywali, że będą walczyć za ukochaną ojczyznę do ostatniej kropli krwi. Następnie udaliśmy się na ulicę Paderewskiego, aby zobaczyć słynny Hotel Bazar. To właśnie z jego okna Ignacy Jan Paderewski w listopadzie 1918r. wygłosił przemówienie, którego skutki doprowadziły do wybuchu Powstania. Podziwialiśmy Pomnik 15. Pułku Ułanów Poznańskich, którzy  wspierali oddziały powstańcze. Całą grupą spacerowaliśmy po Starym Rynku, przyglądając się zabytkowym budynkom. Na koniec naszej wycieczki zwiedziliśmy interaktywne Muzeum Powstania Wielkopolskiego. Przekraczając progi muzeum, niektórzy z nas mieli możliwość zmienić  się w prawdziwych powstańców. W placówce tej dostępne są mundury, a także broń. Mogliśmy przymierzyć rogatywki z orzełkiem i treflem oznaczającym stopień danego żołnierza, płaszcze a także potrzymać w ręku karabiny z czasów Powstania. Wizytę w muzeum zakończyliśmy wpisem do kroniki
i pamiątkowym zdjęciem.
Wycieczka  “Szlakiem Powstania Wielkopolskiego w 100 rocznice wybuchu”, okazała się żywą lekcją historii. Zobaczyć z bliska miejsca, w których tworzyła się historia to niesamowite wrażenie! Po odbytej wycieczce możemy śmiało powiedzieć, że o Powstaniu Wielkopolskim, jego przebiegu i znaczeniu wiemy już dużo.
Jako Wielkopolanie nie możemy zapominać tego czynu, który jako jedyny z wielu prób odzyskania niepodległości, został zakończony sukcesem.
Warto zaznaczyć, że ponieważ nasz pomysł na uczczenie 100 rocznicy Powstania Wielkopolskiego został wyróżniony, całość zorganizowanej wycieczki została dofinansowana przez Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego.

Kontakt

I Liceum Ogólnokształcące
im. Tadeusza Kościuszki

62-700 Turek ul.Kościuszki 4
tel. 63-278-46-95
fax. 63-278-46-90

e-mail: loturek@wp.pl

Osiągnięcia START

tarczakolor malaKarol Pawlak, klasa 3F, Laureat XLIV Olimpiady Historycznej, opiekun: Paweł Żebrowski

tarczakolor mala

Wojciech Jakub Wilczyński, klasa 3B, Finalista XXXVI Okręgowej Olimpiady Języka Łacińskiego, opiekun: Ewa Patrzykąt

Szymon Klimek, klasa 2A, Finalista XI edycji Ogólnopolskiej Olimpiady Przedmiotowej, opiekun: Barbara Żebrowska

Karolina Darul, klasa 1B, Finalistka XXVIII Olimpiady Teologii Katolickiej, opiekun: Agnieszka Łapka

tarczakolor mala

Weronika Osicka, klasa 1C, Finalistka XXVIII Olimpiady Teologii Katolickiej, opiekun: Agnieszka Łapka